Det är svårt att beskriva varför det är en så attraktiv plats, med hjälp av geoparken kan vi sätta ord på den här magin.
I Tällberg finns tre välbesökta hotell som alla tillhör Tällbergsgruppen: Villa Långbers, Klockargården och Gyllene Hornet. Många av deras besökare efterfrågar kultur och natur och gör gärna vandringar i Tällbergs kulturmiljöer, badar i Siljan och njuter av utsikten. Och det är just det vackra landskapet som bidrar till den starka dragningskraften runt Siljan, tror Jonna Fischer Matz, som är marknadschef på Tällbergsgruppen.
– Om meteoriten inte hade slagit ner, hade landskapet här bestått av myrmark och skog och Tällberg hade inte ens funnits. Våra gäster häpnar över den här platsen. Det är svårt att beskriva varför det är en så attraktiv plats, men jag tror att vi med hjälp av geoparken kan sätta ord på den här magin, säger Jonna Fischer Matz.
Hon tror också att arbetet med geoparken kan bidra till att skapa en ännu större attraktion för Siljansbygden, till exempel för konferensmarknaden. En unik och magisk plats lämpar sig bra för att skapa stora idéer. Även fler internationella besökare kan lockas till Siljansringen, särskilt om geoparken längre fram får internationell status.
– Siljan Geopark kan öka stoltheten bland oss som bor och verkar här, för vi blir lätt hemmablinda. Den kan också skapa nya affärsmöjligheter som vi kanske inte ser idag. Men för att en större publik ska kunna greppa geoparken krävs det att vi når ut, med enkel och tydlig kommunikation som inte bara är riktad till geologer och experter. Samtliga kommuner behöver också se värdet med att satsa på att skapa en organisation – som tar hänsyn både till offentliga, privata och ideella intressen, säger Jonna Fischer Matz.
Bilder
Verksamhet och profilbild: © Malin Bengtsson